lördagen den 17 september

lördagsmorgon...tigit vaken..ja det klart...alltid vaknar jag innan sveriges alla tuppar hunnit gala...med tända ljus sitter jag o författar en jul-låt...fick ett fint minne till mej inatt..och kände  att det kanske kan bli något fint av det.....
Har precis varit ute med Tilda..det var riktigt kallt...men luften är hög..så det kommer nog att bli en klar och fin dag...
Igår kväll dök det upp två låtar från min Producent Martin och jag får ju säga att det blev riktigt svårt att sitta still för en stund....två helt underbara bugg-låtra som jag nästan kan lova snart kommer att ligga ute hos ett par band...Det är eftertraktat med snabbare låtar då det skrivs mest softare o lugnare musik till banden..men det gäller ju också att knyta an texten så att publiken kan lyssna till den och även dansa..annars blir det lätt till sand-hand-land och det känns inte angeläget för mej att skriva just så..jag vill nog gärna ha ett innehåll också som gör låten till en "berättelse"....Nåväl vi får se vart de hamnar---
I dessa två låtar är det Jonas Lindau och jag som samverkat....Jonas är duktig som attan och mycket härlig att jobba med...ja det har ju passerat ett antal tonsättare under alla år...en del har jag jobbat kortare perioder med andra flera år...Det där beror mycket på personkemin..att veta hur den andra fungerar när man tillverkar en låt,är väldigt viktigt...jag mnear om jag får en melodi-då vill jag "känna"vad tonsättaren menar med musiken,vad han/hon vill får fram..och detsamma gäller de som tonsätter mina texter..Det måste harmonera mellan musik och text...och sendan vägenf ram till rätt artist..det är också viktigt...Har under många år tillbaka,verkligen gått in för att lyssna in mej på röster...Det är ju så att vissa artister sjunger vissa ord bättre och vissa ord sämre..Ex..om man sjunger "stjärnor-får det inte bli "kärnor"...och det är såna små saker jag lyssnar till..Vad kan den artisten för ord som låter äkta i sång???Det måste finnas en ärlighet i framförandet..inte bara att man"river av en låt"det kan bli så att en bra låt faller ner död..och min avsikt är ju faktiskt att mina låtar jag medverkar på ska ha ett långt liv...Då måste jag fundera på hur jag skriver..vad jag skriver..att jag inte upprepar eller gör en mall där allt låter precis likadant..tja det är min åsikt..och det är min uppgift att se till att variera mej så mycket jag kan..och det är et som också är min utmaning...så även om några låtar blir liggande ett tag,så är det för att de inte "hittat hem"
Man får aldrig glömma bort att det är kostsamt att betala sina produktioner....det är inte "bara att sitta o skriva"som många tror...Vi som medverkar betalar oftast ganska dyra summor för att få en representativ produktion...förr gick det bra med sk.."köksdemosar"att spela o sjunga in på ett kasettband..,.men idag duger det inte alls...nu gäller det att visa upp i princip färdiga cd-underlag för att banden ska nappa...o det är dyrt...så de stimpengar som betalas ut...ser jag som arbetspengar.för att kunna  bekosta bra produktioner...och försäljningen har minskat på cd-försäljningen..alla låtar läggs ju ändå upp på nätet..och man kan ladda ner gratis...dessutom är många,många band borta sen några år,och de har dykt upp några nya band de senaste åren...Men tiderna förändras och våra topplistor ex Svensktoppen.har dragit ner på allt vad dansband heter...de senaste åren..det dyker upp ett o annatmen när jag började var 8 av tio låtar dansband..det var liksom deras lista.....numera existerard et närlistor,och det är bra..men det ger inte oss upphovsmän några pengar precis..men det är kul att det finns...!!!

nej nu börjar jag kanske bli för tjatig om vad jag gör....så jag önskar er en fortsatt fin lördag
var rädda om varann..o ta gärna ern svängom i köket så här på lördagsmorgonen---kram Maritharock


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0