tisdagen 11 oktober 2012

Becksvart ute..och frusen invärtes känns inte som en bra kombination...men det är den bistra sanningen nu när tisdagen ha skakat liv i mej...Känner att det är dags att värmen snart sätts på här i min bostad...Måste det vara så punktligt som just den 15 oktober??
Igår läste jag om att det kan bli dåligt med julskinka i år..??Jaha..so what..?Redan??Men det går väl att kanske vara utan den eller???Det beror på att många grisbönder lagt ner sin verksamhet-då avkastningen är låg..Men detta tar man upp nu redan i oktober??Kanske ska man ge sej ut och jaga vildsvin??För min del är det jul vare sej med eller utan skinka faktiskt...men för många en livsnödig tradition....Jag känner det som jul(om man nu ska tala så tidigit om den)att ljusen och stämningen är det vackraste under högtiden..Att det är en stillsam och fin afton..
När jag var ung älskade jag julen..det var en kul tid på året och ungarna fröjdades..nu för tiden tycker jag också om julen, fast på ett annat sätt.Det blir precis så vi gör den till...vem eller vilka vi umgås med..
Förbaskade mej själv igår igen-att jag inte tagit med min kamera...Såg ett råddjur som stod i en trädgård och smaskade på äpplen...De är sååååå fina att se-----och törs tydligen ta sej fram i villasamhället så nära folk..men de känner väl till sina små "gömmor"av godis förstås....
Här och där har jakten satt igång..Jakten ja....det är tydligen manligt och numera lite kvinnligt också att ligga ute och skjuta älg----Ett av vår Konungs stora intresse bla...Men...är det så häftigt..??Jag kan se skräcken i deras ögon och höra dunsen när de faller...samtidigt som jag är köttätare så är jag väldigt känslig ändå för det där att bege sej ut och skjuta djur??Här är det mänga tyskar och danskar som hyrt in sej för att närvara vid "ceremonin"...Men då vi idag inte behöver skjuta själva för att överleva vad är det då som ligger i människan att det är så roligt???Ingen idé känner jag att jag rotar i den gamla traditionen...
Önskar er en god tisdag...
f




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0