lördagen den 8 oktober 2012

God Morgon...Den 8 oktober,Min fars födelsedag..han skulle fyllt 79 år idag..Tänder ett ljus...

Står  i färd med att baka bröd denna arla morgon,ett mycket gott sirapsbröd--det finns inget godare än hembakat bröd..Jag är ganska van då min pappa var bagare när vi växte upp...Det var många "trasiga kakor"som följde med hem från bageriet på den tiden..Och det var för det mesta såklart min far som bakade---Min mamma bakade mest finska desserter,som jag kanske inte var särskilt förtjust i..Speciellt något som heter "mämmä"fy vad otäckt,smaken finns ännu kvar i min mun..Någon märklig dessert med plommon ...hon gjorde även "birakka"det var ganska gott...hon bredde ut en vanlig vetemjölsdeg,i en långpanna,och la på en fyllning av blåbär och socker...(eller lingon)satte in den i ugnen ca 25 minuter,(220gr)enkelt o smidigt när man har massa småbarn ---där 1 bit var  sällan räcker----Hon skar upp dom i rättvisa fyrkanter..och det var riktigt gott,men kanske inte särskilt bra för tänderna...
Igår när jag tittade på Idol,hörde jag den fina låten "What are words for"som sjöngs av en yngre kille,Lenni,och därefter  drog jag upp låten på youtube.com och lyssnade på den med Chris Medina...När jag tänkte på hur han skrivit den till sin flickvän som blev skadad i en trafikolycka..å jag kände hur jag rös..vilken vacker låt..och vilken vacker röst!!!!Jag säger det;När en låt görs av kärlek  till någon som befinner sej i kris,då hörs det verkligen. Hans röst och sång ger en känsla av vad många fler behövde höra..Löftet om att aldrig överge,oavsett...det är så fint..jag blev gråtfärdig.....
Idag ska jag bara "vara"och med det menas att göra hårinpackning---ansiktsmask---fotbad..manikyr..pedikyr..inte ett strunt mera...det behöver jag känns det som...Det blir så att säga "min dag"
Jag hoppas att DIn dag blir skön på alla sätt och vis!!Nu ska jag kolla mitt bröd!!ha det bäst...Kram Marithas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0