torsdag 24 november 2011

God Morgon..

NU har det börjat att komma upp stjärnor och ljusstakar runtomkring där jag bor,så jag var exakt en vecka tidigare bara...och nu börjar det dessutom se sådär mysigt ut som det bara kan göra när vi är på väg mot Jul---
Så går mina tankar till de som kanske inte kan fira sin Jul inomhus i värmen förstås..De som inte har nån bostad att pynta-som ligger och sover i resterna av det som vi kallar sopor---Där värmen är långt ifrån självklar...
De som inte upplever doften av nybakade lussekatter och pepparkakor--eller ens ser ett ljus brinna i advent....
De som står utanför--som Ingen Vill Se!Men dom är många---och dom finns runtomkring oss...
Ja det förmörkar mina känslor under kommande advent ..."Varje Människa Bär på En Historia"och vi vet inte vilken...men vi går lätt förbi utan eftertanke..

Mina tankar går också till de barn som ser fram emot Julen,men som kanske upplever den aftonen som den värsta i sina liv..
De som idogt ritar teckningar och gör jul-pynt i skolan..som aldrig sätts upp i hemmen..Utan blir liggande nånstans..I all röra--bland flaskor och spyor..
Där utslagna föräldrar slåss--skriker och bråkar...Där barnen inte ser en tomte eller ens får en liten inslagen julklapp..där Julen blir till ett inferno...Där kanske en kvinna blir slagen till medvetslöshet inför sina barn...
Ett inferno barnen bär med sej år efter år--Där skammen och skuldkänslorna blir vinterjackor att gömma sej i...så utsatta de är!!!

Vår gamla generation som är "förbrukade"sitter tacksamm i ett anvisat rum på ett hem kanske väntande på de som inte kommer--de som Överger---Men där lyser ändå oftast stjärnor--ett tecken på att julen närmar sej--Där andra männsikor ser till att det blir lite stämning--Men kan ana en sorg i många gamla människors ögon....i de fårade ansikten som gjort sitt....i en annan bortglömd värld..

Ja så känns det för mej just nu--Tankarna går till de som inte kan uppleva glädjen som just nu berusar många förväntande människor som rusar runt på stan och köper julklappar---ser till att klä in sina hus i alla möjliga utsmyckningar...det blinkar...det spelar...de rör sej ....
Ja min Jul den bestämmer jag själv..och jag ser fram mot friden jag upplever denna helg...och jag tänder ljus för dem alla....

Ha en fin torsdag......











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0