onsdagen den 9 november 2011

God morgon,är trött efter gårdagens möte med "våld -i -nära-relationer-gruppen"det är faktiskt ganska tungt att ta till sej,och att dela med sej de jobbiga sakerna som har fått styra mitt liv,och jag märker hur de tar på oss alla..Men det är ett sätt att kaske till slut få lite distans och kunna lägga våldet bakom,och börja leva utan "spöken"i huvudet..Det är ju syftet med gruppen,att förstå var problemen låg-och att inte belasta sej själv med skuldkänslor-att framförallt lära sej se upp för de signaler som kanske kan personifiera en person innan man inleder en nära relation.

Det går ju inte att leva i tron att alla män är våldsamma-eller vara skeptisk mot alla män man möter,men det finns vissa signaler ändå som  man kan uppmärksamma som är särpräglade,hos många kvinnomisshandlare..
Det generella draget är att de är mycket manipulativa,ser bra ut,är generösa-på gränsen till översnälla-omhändertagande-beskyddande-gärna tar hand om "allt"oftast tycker de att de har rätt i vad de anser-vänkretsen krymper-man blir mer o mer isolerad-och krafterna läggs på att vara personen tillags och inte ha andra åsikter helst-när slagen börjar kan de börja med en smäll..för att övergå till regelrätt misshandel-och där,redan där har man kommit i ett starkt underläge-och har svårt att finna en väg ut och bort från förhållandet--vännerna är borta-släkten och barnen har försvunnit-eller man har sett till att de försvinner-för de blir ju oros-moment i en kaotisk relation-helt i mannens våld.Vem ska man höra av sej till då när allt är upp och ner?Det blir en ond cirkel och mitt i allt-så tycks det som man bara har sin förövare att luta sej mot..SJUKT!!!!

Alla vill kanske ha en fungerande relation med en jämlike,nån som bryr sej och någon vi bryr oss om och älskar men det får inte ske till vilket pris som helst...

Det som kan göra mycket ont är att mannen utåt sett uppträder korrekt-är trevlig mot andra-och får andra att tycka hans kvinna är konstig..??ja,då är ju målet klart..då har han nått dit han vill...

Ja det är mycket jag upptäcker under dessa gruppmöten-min ursprungs-spontanitet har fått sej en törn-mitt normala sinne och själ har fått sår...som kanske aldrig läker..Jag vet att det finns mänskor som tycker man ska "gå vidare"o glömma,inte riva i det som varit..det är nog väldigt olika -jag har valt att bearbeta det jag upplevt för att inte hamna fel igen...för när det blir sån total djupdykning som i mitt fall-då faller hela livssituationen.det drar med sej skulder,skam,förnedring,skador,förluster av barn,rädslor,m-m och om det finns något litet att göra för att försonas med det-så gör jag det....

Önskar er en alldels speciellt fin onsdag!!!kram


b



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0