onsdagen den 16 november 2011

God morgon..Smärtsamt när jag fick veta att den vackra vargen Kynna blivit dödad!!Det är så sorgligt,det är så tungt...Under den första skyddsjakten klarade hon sej,men till slut kom kulan att träffa henne...Visst är det så att några får blivit ihjälbitna och jag förstår så innerligt den frustration det skapar,men det måste ju finnas något sätt att skydda fåren??Även om det krävs miltals av el-stängsel!!??Det finns så få vargar i vårt land,och de som finns varför kan de inte få leva??Förr ordnade naturen och såg till så de svagaste djuren fick gå,och de starkaste överlevde....Nu ska människan lägga sej i,Det grymmaste av alla rovdhur,enligt mej,...och skaffa sej status genom att "till slut ha fällt en stackars varg"...
En varg är ju dock alltid på väg nånstans.och under vägens gång,måste den alltså äta----det är uppenbart...och kommer de inte åt får så blir det andra djur i naturen som får bli mat--men det är en naturlig väg i hela ekologin...
Det finns hur mycket vildsvin som helst som förökar i massor-sej och förstör och river upp och bökar..det finns ingen hejd på antalet....där är det tydligen inte lika intressant att förminska gruppen...Där det finns överflöd ...nej så fort det visar sej en varg så ska det skjutas!!!Fy vad jag tycker det är vidrigt!!

Igår var jag på mitt möte om våldet i relationer och där tog vi upp sexuellt tvång(våldtäkter)...Ett laddat ämne som få talar om men alla vet att det finns...
I äktenskap,utanför äktenskap -i alla länder i alla samhällsklasser..Det är tabu att berätta nästan om man själv varit utsatt---det är svårt att hantera för ens omgivning...och det är naturligtvis ett trauma för de som blir utsatta...Det grymmaste övergreppen sker oftast bakom stängda dörrar och pågår i åratal..kanske genom ett helt liv...
Hur ska man komma tillrätta med den kränkningen,och någonsin våga lita på någon igen???Det gräver smärtsamm sår-skakar om och bäddas in i själens innersta vrå..
Går det nånsin att läka-att den man trodde var den stora kärleken -den man gett sitt förtroende till-begår såna gärningar???Nej jag har svårt att tro det....

Det är mörkt ute och jag längtar efter att sätta upp lite adventstjärnor ...sätta upp ljusstakar...få en mysig stämning...lite lättare att klara mörkret...för nu är det mööööööörkt!!!

ha en fin dag...Nu blir det en morgonpromend med lilla Donna...kram


kynna







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0