måndag den 21 november 2011

God Morgon...
En ny vecka startar,vi går mot första advent ...

Den tråkiga Nyheten som sved i mitt hjärta igår var att Lasse Brandeby somnat in..Denna glada,allsidiga,journalist,revyartist,skådespleare ja m.m. blev 66 år..
En man jag kommer att minnas,som väckt många känslor över Göteborg,min hemstad...

Med sin roll som Kurt,fick han staden,dess dialekt,omgivningen i stadsdelen Majorna att för evigt bli en del av mej..Jag är uppvuxen där,och minns spårvagsnhallen som om det vore igår...

Hans tjusarlock i pannan,var ett signum för 50-talet-och filmen om hans liv som Kurt-såg man honom växa upp tillsammans med sina föräldrar(pappan spelades av honom själv -han jobbade naturligtvis också som spårvägare)ska jag alltid komma ihåg..Detta enkla liv i en vanlig arbetarfamilj för 50 år sedan...Hans första kärlek Gudrun som spelades av Ulla Skoog.. Filmen var ett sånt typiskt exempel på hans genuina bredd till att göra det enkla-ännu enklare...när han viger sej med Gudrun ,och flyttar in i en tvåa i Biskopsgården är ett sant komedidrama som betecknar en tafatthet som blir så jätterolig.....hans militärtjänstgöring som blev rena mardrömmen..och hans senare möte med högertrafiken...som också den blir en katastrof...
Ja senare dök han upp med sin damorkester i olika sammanhang och bjöd på många lustspel...
Du är saknad KURTAN!!!!

Den här dagen ska jag ägna mej åt att sortera i mina låtar..de som är producerade-de som är rå-demosar-
Kolla igenom alla texter som"aldrig blir något"och de som eventuellt blir något av...de är ett antal kan jag säga....vet inte hur många pärmar jag har fulla med texter..

Har sparat även de texter som jag en gång satt och skrev för hand..för så där 30 år sedan...kul att se tillbaka på hur jag författade då,i förhållande till nu...

Men jag återkommer till att det snart är slut på mitt proffessionella skrivande.dels blir det för dyrt att producera upp låtar i en den osäkra musikvärld man lever i nu...Dels kanske jag har tillfört min lilla del av den enormt stora kakan ----Det finns många superduktiga låtskrivare och jag känner spontant att "jag kanske inte räcker till längre"..
Men hur som helst har jag haft turen att få många,många skivinspelningar och legat på många topplistor i hela norden genom de senaste 25 åren..och någon gång måste man ju ändå sluta..
Men jag ger mej två år högst till...sen får det vara bra!!

Jsg önskar er en jättefin måndag-var rädda om varandra!!


l





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0